Przez jedzenie do zdrowia

0
726
Przez jedzenie do zdrowia

Sposobów na długie i szczęśliwe życie może być wiele. Jedni mówią o pozytywnym nastawieniu i przyjmowaniu z optymizmem tego, co nas spotyka, inni o pasji, która staje się motorem napędowym do działania, a jeszcze inni o odpowiednio zbilansowanej diecie, której korzystnego wpływu na ludzi organizm nie da się podważyć. W ostatnich latach szczególnie dużo mówi się o tym ostatnim czynniku. Zwracamy więc uwagę na to, co jemy i skąd pochodzą kupowane przez nas produkty spożywcze.

Zmianę trybu życia i nawyków żywieniowych warto zacząć od zapoznania się z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Dowiemy się z niej, ile porcji poszczególnych rodzajów pokarmu powinno się znaleźć w naszej codziennej diecie oraz ile czasu należy zarezerwować na sen. Przedstawiony w formie graficznej schemat uzmysławia nam też, jak istotna dla zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia jest odpowiednia dawka aktywności fizycznej. Jednak nie tylko piramida zdrowego żywienia może być dla nas wskazówką.

Naturalne produkty kontra żywność przetworzona

Komponując codzienne menu, warto zwracać uwagę na to, by znalazły się w nim produkty naturalne lub niskoprzetworzone. Jeśli zdecydujemy się na samodzielne gotowanie w domu, zdecydowanie łatwiej uda się nam kontrolować to, co ląduje na naszych talerzach niż wtedy, gdy zamawiamy gotowe dania, które wymagają tylko podgrzania w mikrofali. Jeśli mamy taką możliwość, możemy postawić na przygotowywanie posiłków z produktów ekologicznych. Warto też unikać żywności, w której znajduje się sporo barwników, konserwantów i innych składników o niekorzystnym dla ludzkiego organizmu działaniu. Dobrym zwyczajem, który warto pielęgnować, jest czytanie składu na etykietach. Pozwala to w pełni świadomie wybierać najlepsze dla nas produkty spożywcze.

Superfoods, czyli… co warto jeść

Należy zwrócić uwagę na to, że niektóre artykuły spożywcze wyróżniają się większą zawartością witamin, minerałów i innych składników o korzystnym dla naszego zdrowia działaniu, niż pozostałe. Takie produkty nazywamy często superżywnością lub superfoods. Polska superżywność jest stosunkowo łatwo dostępna i cechuje się niewygórowaną ceną. Łatwo się o tym przekonać odwiedzając stronę e-sklepu SklepAgnex.

Znajdziemy tam między innymi miód, żurawinę, siemię lniane i pestki dyni. Na uwagę zasługują też orzechy włoskie, które są bogate w witaminę B. Zawierają również magnez, cynk, potas i żelazo. Z kolej siemię lniane jest wartościowym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, a żurawina zawiera sporo witaminy C, beta-karotenu, flawonoidów i polifenoli. Miód, który tak chętnie widzimy w swoim jadłospisie, jest nie tylko smaczny, ale również zdrowy. Zawiera ważne dla człowieka minerały, probiotyki i antyoksydanty. Inne produkty pszczele, które warto włączać do naszej diety, to propolis i pierzga, czyli zbierany przez pszczoły pyłek kwiatowy, który dla człowieka jest bogatym źródłem łatwo przyswajalnego białka.

Komponuj zdrowe i smaczne posiłki

Należy zwrócić uwagę na to, że wyróżniające się wartościowym składem produkty to artykuły, które przez większość z nas są postrzegane jako bardzo smaczne. Dlatego ich włączanie do codziennego menu i kierowanie się przy przygotowywaniu posiłków zdrową dietą wcale nie musi być wyrzeczeniem. Wręcz przeciwne –  może się stać przyjemnością, bo z powodzeniem zastąpimy nimi w kuchni inne, mniej zalecane przez dietetyków produkty.

W prowadzeniu zdrowego trybu życia i odpowiednio zbilansowanego menu nie musimy ograniczać się do ww. superżywności. Mianem tym określa się bowiem znacznie więcej produktów. Poza wymienionymi już przez nas w artykule jest to również czosnek, jarmuż, rokitnik, natka pietruszki, burak i wiele innych. Mnogość przepisów, które przewidują wykorzystanie tych składników, daje kucharzom profesjonalistom i amatorom szerokie pole do popisu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ