Prawidłowe żywienie i dieta w życiu człowieka

0
383
Prawidłowe żywienie i dieta w życiu człowieka

Znane powiedzenie mówi, że „jesteś tym, czym jesz”. Rzeczywiście, dieta w życiu człowieka ma kolosalne znaczenie. Nie tylko dostarcza nam potrzebnej energii, ale również pozwala na zapobieganie różnego rodzaju niedoborom i chorobom.

Odpowiednio skomponowana dieta powinna równoważyć ilość węglowodanów, białek i tłuszczy, a także dostarczać organizmowi wszystkie kluczowe substancje, w tym witaminy, sole mineralne oraz błonnik. Niestety, chociaż wielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, jak duże znaczenie mają żywienie i dieta, to jednak nie stosujemy się do zaleceń dietetyków, wybierając prostszą drogę – przetworzone, wysokokaloryczne, po prostu niezdrowe jedzenie, które jednak przyciąga swoim smakiem i łatwą dostępnością.

Niewłaściwa dieta może być przyczyną wielu groźnych chorób

Osoby niedbające o prawidłową dietę mają znacznie większe ryzyko zapadania na szereg chorób, które nierzadko rozwijają się przez lata jako skutek popełnianych błędów żywieniowych.

Do najczęstszych konsekwencji niewłaściwej diety należą takie choroby jak:

  • cukrzyca typu 2
  • nadciśnienie tętnicze
  • otyłość
  • osteoporoza
  • kamica żółciowa
  • choroby układu krążenia
  • niedokrwistość związana z niedoborem żelaza i witaminy B12
  • niektóre nowotwory, na przykład jelita grubego, żołądka

Jak odżywiać się zdrowo?

Wiadomo, każdy z nas ma swój gust i to głównie na nim bazuje nasze żywienie i dieta przez całe życie. Warto jednak pamiętać o tym, że nawet drobne zmiany potrafią dać kolosalną różnicę, dlatego jeżeli chcesz odżywiać się zdrowo, pamiętaj o kilku ważnych poradach.

Główne zasady zdrowego żywienia:

  • odżywiaj się regularnie – najlepiej w formie 5 posiłków dziennie
  • opieraj swoją dietę o piramidę żywienia
  • dbaj o to, aby twoja dieta była różnorodna
  • unikaj nadmiernej ilości tłuszczów, szczególnie zwierzęcych
  • spożywaj dużo owoców i warzyw
  • wybieraj zdrowe węglowodany o niskim indeksie glikemicznym
  • jedz nasiona strączkowe
  • pij dużą ilość wody – około 2 litrów dziennie
  • nie sól za dużo
  • spożywaj alkohol w umiarkowanych ilościach

Jeżeli jednak nie chcesz się zbytnio ograniczać i od czasu do czasu lubisz zaszaleć (bo w końcu wszystko jest dla ludzi) – zajrzyj na wkuchnizwedlem.wedel.pl i spróbuj przyrządzić fasolowe brownie, pyszne i zdrowe batoniki zbożowe czy ciastka owsiane z kakao. Nie zburzysz w ten sposób swojej diety, a przy tym nie będziesz czuł się ograniczony na swojej drodze do zdrowia i pięknej sylwetki. 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ