Kwas foliowy – nie tylko dla przyszłych mam

0
114

Jak pokazują badania, spora część populacji cierpi na niedobór kwasu foliowego. W związku z tym, zadbać należy o suplementowanie stosownej jego dawki i włączenie do codziennego jadłospisu produktów będących w niego bogatych. Wbrew pozorom, witaminę B9 przyjmować powinny nie tylko kobiety planujące potomstwo i będące w ciąży, lecz także przyszli ojcowie.

Rola kwasu foliowego w naszym organizmie

Kwas foliowy odgrywa wiele istotnych funkcji w naszym organizmie. Jest on odpowiedzialny za regulację i wzrost komórek, syntezę kwasów nukleinowych, z których powstaje DNA, ochronę przed nowotworami, poziom homocysteiny, czyli aminokwasu, od którego zależy stan naszego zdrowia, zapobieganie anemii, wylewom, chorobom serca oraz zakrzepom żył i dobre samopoczucie.

Jego niedobory mogą być spowodowane przez przewlekłe choroby przewodu pokarmowego, przyjmowanie leków padaczkowych, nadużywanie alkoholu i zwiększone zapotrzebowanie na tę witaminę, z którym do czynienia, poza ciążą, mamy także w przypadku nadczynności tarczycy, chorób nowotworowych oraz niektórych chorób wątroby.

Kwas foliowy w codziennej diecie

Produkty bogate w kwas foliowy to między innymi warzywa zielono liściaste, jak kalafior, szpinak, szparagi, brokuły, sałata czy kapusta włoska, warzywa strączkowe (fasola, soczewica, groszek) owoce cytrusowe (do każdego posiłku warto pić szklankę soku pomarańczowego), wątróbka, żółtka jaj, produkty zbożowe (chleb razowy, otręby pszenne) oraz drożdże.

Warto zdawać sobie sprawę z faktu, że witamina B9 jest bardzo wrażliwa na działanie światła i wysokiej temperatury. Produkty ją zawierające należy przechowywać szczelnie opakowane i unikać ich zbytniego siekania i krojenia. Pamiętajmy również, by warzywa gotować jak najkrócej w minimalnej ilości wody – przedostać może się do niej nawet 90% kwasu foliowego. W związku z tym, zamiast ją wylewać, wykorzystajmy ją do przygotowania na przykład sosu.

Kwas foliowy w ciąży

Jak wiadomo, witamina B9 to niezbędny element diety każdej przyszłej mamy. Zalecane dawkowanie kwasu foliowego u kobiet w wieku rozrodczym wynosi 0,4 miligrama na dobę. Równie ważne jest przyjmowanie go w pierwszym trymestrze ciąży, kiedy to kształtuje się układ nerwowy dziecka. Odpowiednia ilość witaminy B9 skutecznie chroni płód przed powstawaniem wad cewy nerwowej, z której to wykształca się mózg oraz kręgosłup. Odpowiednie dawkowanie kwasu foliowego w ciąży gwarantuje również prawidłowy rozwój oraz wzrost dziecka po porodzie.

Kwas foliowy dla mężczyzn

Najnowsze badania wykazały, że odpowiedni poziom kwasu foliowego jest ważny także u mężczyzn, którzy planują potomstwo. Niedobór witaminy B9 może mieć bowiem negatywny wpływ na rozwój poczętego dziecka. Dowiedziono, że istnieje związek pomiędzy przyjmowaniem go w niedostatecznej ilości, a obniżeniem jakości nasienia, przy którym osłabia się płodność.

Więcej przydatnych informacji na temat kwasu foliowego znaleźć można pod adresem: http://www.swiadomemacierzynstwo.com/suplementacja.

[Głosów:2    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ