Jak zaplanować swoją ścieżkę kariery

0
1501
Jak zaplanować swoją ścieżkę kariery

Wybór studiów

Uczniowie ostatnich klas szkół średnich często stoją przed dylematem jaki kierunek studiów bądź dalszej nauki wybrać. Często pojawiają się rozważania czy warto posłużyć się rozumem i wybrać kierunek dający twardy zawód przyszłości czy też duszą i dokonać wyboru kierunku artystycznego. Wybór studiów to nie jedyny problem, z którym przychodzi im się zmierzyć. Przy podejmowaniu takich decyzji, trzeba brać pod uwagę także inne zmienne – dynamikę rynku, specyfikę i przyszłość kierunku, wysokość zarobków w danym zawodzie. Ale również swoją pasję. Ale ludzie mają to do siebie, że się różnią i może się okazać, że niekoniecznie pasujemy na stanowisko, do którego aspirujemy my lub na którym widzą nas bliscy.

Planowanie kariery

Do planowania ścieżki kariery trzeba podejść z głową. Warto w takim przypadku skorzystać z pomocy eksperta – doradcy zawodowego lub coacha kariery. Przyjęcie innej perspektywy oraz zauważenie swoich zalet oraz możliwości zaoszczędzi nam nerwów. Doradztwo zawodowe to narzędzie, które pomoże nam odkryć, w czym czujemy się dobrze, jak wykorzystać nasz potencjał, w którym kierunku powinniśmy się doskonalić, aby nie mieć poczucia straconego czasu. Rady ekspertów rozwieją nasze wątpliwości, być może odpowiedzą na nurtujące pytania, ale także pozwolą zbudować i umocnić fundamenty pod udaną karierę.

kariera

Sama decyzja o rozpoczęciu studiów w określonym kierunku nie gwarantuje nam sukcesu zawodowego. Dyplom umożliwi nam dojście do pewnych stanowisk, niemniej w dobie pokolenia Y oraz Z – wykształcenie nie jest najważniejszą kwalifikacją. Obecnie na rynku pracy liczą się coraz bardziej umiejętności społeczne.

Nasze porady

Należy rozwijać swoje kompetencje, stale się doskonalić, a przede wszystkim znać swoje mocne i słabe strony. Niestety nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak będzie wyglądał rynek pracy po studiach, za 10 czy 15 lat. Natomiast faktem jest, iż pracodawcy poszukują osób ze specjalistycznymi umiejętnościami, doświadczeniem, wiedzą nie tylko teoretyczną, ale także praktyczną – specjalistów w danej dziedzinie. Coraz większej wagi nabierają kompetencje interpersonalne takie jak:

  • komunikacja
  • zarządzanie sobą w czasie
  • współpraca w grupie
  • radzenie sobie ze stresem
[Głosów:3    Średnia:4.3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ