Druk ulotek – jak prawidłowo przygotować projekt do druku w drukarni?

0
534
druk ulotek

Ulotka składana to jedna z najpopularniejszych form reklamy. Dobrze zaprojektowana może być efektowna i elegancka, a jednocześnie tania w produkcji. Sprawdzi się, jeżeli chcesz dotrzeć do szerszej publiczności i w interesujący sposób przedstawić swoje usługi lub produkty. Bo choć coraz więcej firm przenosi marketing do Internetu, to druk ulotek nadal pozostaje skuteczną i trafną formą reklamy. 

Ulotki reklamowe – czym są i czy warto je stosować? 

Mimo presji ze strony reklamy w Internecie kolorowe ulotki wydrukowane na wysokiej jakości papierze pokazują, że firma działa nie tylko wirtualnie. Dobrze przygotowana ulotka wykonana na wysokiej jakości papierze i za pomocą nowoczesnych technik drukarskich, uczyni z twoich materiałów reklamowych małe dzieła sztuki, a ich intensywne kolory, precyzyjny wydruk i lśniący papier znajdą uznanie w oczach przyszłych klientów.

Nowoczesna drukarnia umożliwia produkcję ulotek w najrozmaitszych formatach i kształtach. Szeroki wybór dostępnych papierów o różnej gramaturze, gładkości pozwoli na osiągnięcie doskonałego efektu końcowego.

Druk ulotek najczęściej wykonywany jest w powszechnie stosowanej technice offsetowej lub też druku cyfrowego. Przygotowanie projektu ulotki wymaga zwrócenia uwagi na kilka ważnych aspektów – takich jak format, margines i spad, jak również profil barwny maszyny drukującej. Dlatego tak ważne jest zapoznanie się z zaleceniami drukarni jeszcze przed rozpoczęciem projektowania druku. 

Kolor drukowanej ulotki – CMYK i RGB

Nawet jeżeli drukarnia nie podaje informacji o profilu barwnym, z jakiego należy korzystać, musisz pamiętać, że druk ulotki wykonywany jest w modelu CMYK, który znacząco inaczej tworzy barwy niż model RGB, na który patrzysz w tej chwili na monitorze komputera. Aby lepiej oddać ostateczne barwy w programie do projektowania ustaw model CMYK – w ten sposób przynajmniej częściowo unikniesz zaskoczenia czy rozczarowania, że ostateczny wydruk wygląda inaczej niż to sobie wyobrażałeś. Do tego musisz pamiętać, że Twój monitor najprawdopodobniej nie jest optymalnie skalibrowany, a percepcja barw na nim zależy także od oświetlenia w miejscu, w który pracujesz (jeżeli jesteś kobietą, to znacznie lepiej wiesz, o czym mówię, bowiem bluzka, którą kupiłaś w sklepie, na dworze okazała się mieć nie ten odcień). Dlatego właśnie najlepiej poprosić drukarnię o podanie konkretnego profilu barwnego. Pomaga też świadomość, że w wydrukowanej ulotce barwy mogą jednak nieco się różnić (w krytycznych sytuacjach możesz poprosić o wydruk próbny).

Spady i marginesy w druku ulotki

Podczas tworzenia projektu drukowanej ulotki należy pamiętać o spadach. Spad jest to obszar projektu, który wychodzi poza linię cięcia o kilka milimetrów. Nie zastosowanie w projekcie zalecanych przez drukarnię spadów może w końcowym efekcie skutkować pojawieniem się niepożądanych białych niezadrukowanych krawędzi lub nawet pojawieniem się fragmentów grafiki, pochodzących z innych projektów umieszczonych obok naszego na arkuszu drukarskim.

Na podobieństwo spadów – marginesy wewnętrzne definiują odstęp pomiędzy krawędzią ulotki a istotnymi dla projektu obiektami – tekstem, logiem firmy czy czymkolwiek, co w ulotce ma być prezentowane w całości. Tu znowu najlepiej zapytać drukarnię, a przy braku informacji założyć szerokość spadu i marginesu na co najmniej 3 mm.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ