Bóle stawów i kości

0
18

Coraz więcej ludzi skarży się na bóle układu szkieletowego. Problem nie dotyczy tylko osób w podeszłym wieku, coraz więcej młodych ludzi skarży się na tego typu dolegliwości. Szczególnie uciążliwe są bóle przewlekłe, które mogą trwać kilka miesięcy, a w skrajnych przypadkach, ciągnąć się nawet latami. Bóle stawów i kości najczęściej dotyczą stawów kolanowych, co wiąże się z kolejną plagą obecnych czasów – otyłością. Nadprogramowe kilogramy mają ogromny wpływ na układ kostny, obciążając kolana, biodra i kręgosłup. Często ze spadkiem wagi znika także dolegliwość związana z bólem kości i stawów. Stawom szkodzi także przebywanie w długotrwałych pozycjach, na przykład spędzanie ośmiu godzin w pracy za biurkiem, często kręgosłup i nogi bolą, gdy dłużej pozostaje się w pozycji stojącej. Bóle stawowe nasilają się w okresach jesiennych i zimowych, a także wczesną wiosną.

Zmiany zwyrodnieniowe stawów przy dzisiejszym trybie życia mogą pojawić się już po dwudziestym roku życia. Do czynników uszkadzających chrząstkę stawową należą między innymi powtarzające się drobne urazy stawów, długotrwałe przeciążenia, które spowodowane są wcześniej wspomnianą otyłością, jak też innymi czynnikami), nabyte lub wrodzone zniekształcenia narządu ruchu oraz wiele innych. Chrząstka stawowa z biegiem czasu ulega wysuszeniu, zmętnieniu i zwłóknieniu, stopniowo traci gładkość i nie stanowi już dla kości tak dobrej ochrony jak wcześniej. Przestaje chronić przed wstrząsami oraz uciskami.
Aby zapobiegać postępom chorób zwyrodnieniowych atakujących stawy bardzo dobrze jest stosować suplementy diety zawierające różne związki, takie jak na przykład siarczan glukozaminy oraz chondroityna, które są składnikiem chrząstki.
Bardzo ważna przy zapobieganiu bólom stawów i kości jest aktywność fizyczna. Oczywiście musi być odpowiednio dobrana do wieku i stanu zdrowia danej osoby. Poprawia się wtedy krążenie, odżywienie i dotlenienie tkanek, a tym samym dochodzi do znacznego zmniejszenia intensywności bóli przewlekłych. Mogą to być spacery po miękkim terenie, jazda na rowerze lub rowerku treningowym oraz – najmniej obciążające stawy – pływanie.

www.dzienreumatyzmu.pl

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ